Nelepším se v přijímačkových testech nanečisto: co teď?
Hlavně klid, společně to zvládneme!
Nelepšíte se?
Následující řádky jsou takovým návodem a uklidněním, jak to zvládnout, i když poslední pokusy nanečisto byly spíše sešup než stoupání nahoru.Nebojte se, to že se nelepšíte, nemusí ještě nic tak závažného znamenat!
Nelepšíte se? Rady na uklidnění
Bodové meníčko z Mekáče aneb pojďme na to odzadu
Pojďme na to odzadu – ať jste to zkazili v předchozím pokusu jakkoliv, určitě jste nějaké body získali. Tak o ty se teď pojďme opřít. Vezměte si prázdné Cermatí zadání, zvýrazňovač a prázdný papír a pojďme počítat.
Abych dostal/a 68 bodů celkem, potřebuju mít 30 bodů z M a 38 bodů z ČJ, která mi jde o něco líp. Těch 30 bodů z matiky jsem vyřešil/a zatím jen dvakrát, nicméně opakovaně to zvládám na 26 bodů, které bezpečně získám, když s drobnou chybovostí dám následující úlohy:
- úloha 1 1 bod
- úloha 2 1 bod
- úloha 3 4 body
- úloha 4 3 body
- úloha 5 4 bod
- úloha 15 4 body
- převody jednotek 2 body
- počítání s vlastnostmi úhlů 2 body
- slovní úloha na společnou práci 2 body
- ANO/NE s trochou tipovačky 1 bod
- jedna z dalších slovních úloh nebo část rýsování 2 body
Skládačka úlohu po úloze
Kousek po kousku si poskládejte skládačku, na To dáš! říkáme bodové meníčko z Mekáče, postupujte bod po bodu. Vždycky platí, že nejlepší cesta k bodovému zlepšení je:
- Zabránit chybě v něčem, co vím, že umím – to jsou skoro body zadarmo. Pokud umím rovnice, je škoda z nich dostat jen 3 body ze 4. Co můžu udělat pro plný počet? Nejčastěji se tohle „vyždímání“ úloh do plných bodů týká právě úloh 1–5, kdy nejlepší rada zní: zpomalit, zakázat si počítat z hlavy a dělat vždy jen právě jeden krok. Šnečí rychlostí zamezíte zbytečným chybám, že 2a * 2a = 4a místo 4a2 (na druhou) a cenné bodíky neutečou.
- Procvičovat úlohy, které mi nejdou a pracovat s chybou – pravidelné procvičování na přijímačky je stěžejní. Pokud máš u nás alespoň 15 testů, využij aplikaci To natrénuješ! na maximum a od teď v ní procvičuj pravidelně několikrát týdně nebo i denně. Pokud appku nemáš, osvoj si obálkovou metodu a zaměř se na červenou obálku. Doporučujeme denně věnovat čas tréninku „pro jahodu“ 🍓 a navíc si přihodit i trénink v červených obálkách. Nezapomeň také vždy co nejdříve po testu zhlédnout videorozbory v osobní zóně (vždy v detailu příslušného testu). Doporučujeme přeřešit si problematické úlohy znovu (vyměň čísla, nebo je vynásob 1,5x, ať pracuješ s jinými čísly). Videorozbory si můžeš pustit kdykoliv opakovaně až do konce školního roku.
- Doučit se něco, co se v testech vždy objevuje – jasně, pořád vám říkáme, ať se učíte ze svých chyb, ale někdy se to vyplatí o dost víc než jindy. Je hezké analyzovat špatně narýsovaný lichoběžník nebo chybně rozpoznaný význam v textu… Pokud ale potřebujete hodně bodů a rychle, zaměřte se na „jackpotové otázky“. Které to jsou? Ty, které se v testech objevují vždycky, a tak i když vypadají otravně, investice do nich se určitě vrátí, protože v testu budou.
Např. v matice se jedná o:
- úpravu zlomku do základního tvaru,
- úpravu mnohočlenů,
- úpravu rovnic (pozor, musíte umět rozeznat, když rovnice nemá řešení a když má nekonečně mnoho řešení),
- poradit si s druhou mocninou a odmocninou v rámci výpočtu – téměř vždy se objeví v rámci úloh 1–5, buďte připraveni na to, když je jeden z členů na druhou, celá závorka na druhou, číslo pod odmocninou, které jde rozložit na součin dvou čísel, která jdou z hlavy odmocnit,
- !!! úloha na společnou práci – alfa omega je umět si sestavit rovnici, jinak je to pořád dokola to stejné, slibujeme! Asi jediná věc, u které vás prosíme, naučte se to z videorozboru nazpaměť. Lepší využít osvědčenou metodu zápisu a sestavení rovnice, než se s tím po vlastní ose s nejistým výsledkem plácat donekonečna.
- !!! úloha na společný pohyb – stejně jako u společné práce, pusťte si ke třem úlohám videorozbor, pak je ve stejném znění vyřešte, vynásobte čísla 2x a druhý den přeřešte znovu. Vyšlo vám to, viďte? Tak slibujeme, že to odteď vyjde už vždycky!
- (úloha o směsích) – tu si nechte, až pokud určitě dokážete vyřešit práci a pohyb.
- !!! úloha 15 – trojčlenka, procenta – asi nejdůležitější úloha i pro každodenní život. A je to pořád dokola to samé – vědět, co je celek (100 %) a nemíchat základy dohromady. Videorozbor vám potvrdí, že se jedná o výpočet na cca 3 minuty a šest bodů máte v kapse.
- vlastnosti úhlů – jednoduché k doučení se za odpoledne a u zkoušky to pak bude velká paráda.
Znovu a lépe nanečisto: vzorový návod bodové resuscitace
Jakmile máte z jednotlivých úloh poskládané své „meníčko z Mekáče“ (nebo puzzle 🧩), je na čase se pochválit a zužitkovat to v dalším testu nanečisto, který věřte, že dopadne líp.
Celá tato resuscitace by vám měla zabrat zhruba týden, a to včetně nařízeného odpočinku. Ve dny, kdy se učíte, se látce věnujte maximálně 120 minut denně a nikdy ne déle než 30 min. v kuse bez pauzy.
- pondělí = vím, že se svými body musím něco udělat & přečetl/a jsem si tento návod & jdu si dát pauzu
- úterý = pauza
- středa = připomenutí bodového cíle & bodová skládačka a plán pro M a ČJ [60 min]
- čtvrtek = procvičení mých jistých úloh ČJ, dozjištění si nových M oblastí (cca v bodové hodnotě max. 5 bodů – cílem není to přehnat!) [120 min]
- pátek = procvičení mých jistých úloh M, dozjištění si nových ČJ oblastí (cca v bodové hodnotě max. 5 bodů – cílem není to přehnat!) [120 min]
- sobota = projití chybek a sporných úloh ze čtvrtka a pátku [90 min]
- neděle = nový test nanečisto [120 min]

Snad vás náš návod uklidnil a víte, že rozhodně nic není ztraceno! Hodně zdaru!🍀

Testy nanečisto pro přijímačky najisto
Více o přípravě na přijímačky z 9. třídy Více o přípravě na přijímačky ze 7. třídy Více o přípravě na přijímačky z 5. třídy